התפתחות הדיבור

שלבי התפתחות הדיבור

שלבי התפתחות הדיבור

הדיבור מתפתח באופן הדרגתי ובשלבים לאורך שנות הילדות המוקדמת. זאת מאחר ומדובר במיומנות מורכבת, שאינה פשוטה כלל. בין גילאי שנתיים וחצי לשלוש, למשל, נצפה שרוב דיבורו של הילד יהיה מובן (כ- 75% מהזמן). עם זאת, עדיין לא נצפה ממנו לשליטה מלאה בכל צלילי השפה. בין גיל שנתיים וחצי לשלוש- נצפה שרוב דיבורו של הילד יהיה מובן (כ- 75% מהזמן). רוב השיבושים הפונולוגיים (שיבושי היגוי מורכבים) הולכים ונעלמים לקראת גיל 3, אך עדיין לא נצפה לשליטה מלאה בכל ההגאים.

 


הטבלה הבאה מציינת באלו גילאים נצפה לרכישה של ההגאים השונים (עפ"י לביא, 1978):


גיל הרכישה – הצלילים הנרכשים:

  

גיל
העיצורים הנהגים כהלכה
3 שנים
/m, n, p, b, j, x, f/
3:6 שנים
/l, k/
4 שנים
/g, t, r/
5 שנים
/d/
5 שנים ומעלה
/ts , z, s, sh, v/

 

אז באלו מקרים יש לפנות לאבחון וטיפול קלינאית תקשורת?


ילד בן שנתיים וחצי שלא מדבר ברור, באופן שאינו מובן לסביבתו הקרובה.

ילד בן שלוש, עם שיבושים פונולוגיים, שלא מדבר ברור.

ילד בן שלוש וחצי- ארבע, עם שיבושי היגוי ספציפיים, המתקשה בהגייה של צליל בודד.


מהן הסיבות לשיבושי היגוי ומובנות דיבור נמוכה?


שיבושי היגוי ומובנות דיבור נמוכה יכולות להופיע על רקע סיבות שונות, כגון: 

  • ליקוי בשמיעה
  • עיכוב התפתחותי בשפה ודיבור
  • קושי פונולוגי
  • קושי בעיבוד שמיעתי
  • איחור התפתחותי כללי
  • קושי תחושתי או מוטורי (כגון: היפוטוניה וגמישות יתר)
  • דיספרקסיה- קושי בתכנון רצף תנועות אברי ההיגוי
  • חשיפה לשפה או מבטא זר